Reklamátor
Önazonos márkák: Hogyan formálják a társadalmi diskurzust?
Magyar Reklámszövetség
46:26
2025. 11. 04.
Kategóriák
Leírás
Ha kell, akkor azt hogyan, milyen alapon tegyék? Mitől hiteles egy márka társadalmi üzenete és hol húzódik a határ a felelős kommunikáció és a divatos pl. „zöldre festés” között? – erről beszélgetett a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) Reklamátor podcast sorozatában Nagy Bálint, az IBS marketing tanszékvezetője két vendégével, Oltai Kata művészettörténész-kurátorral és Szabó Bélával, a Magyar Telekom márka- és kommunikációs igazgatójával. Az utóbbi szakember szerint, amíg egy termék önmagában újszerű és megoldásokat hoz, addig maga a termék áll a figyelem középpontjában. De amint ez az újdonság elhalványul, a márka lép elő, és az viszi tovább a kapcsolatot az emberekkel. Innen kezdődik a valódi felelősség: a márkáknak nemcsak profitot kell termelniük, hanem részt vállalniuk a társadalmi diskurzus alakításában is. Szabó Béla azt is mondta, csak azokat az értékeket érdemes képviselni, amely szervesen következik a cég tevékenységéből: „az beszéljen zölden, ahol a működés része a környezetvédelem.” Példaként az általa képviselt vállalatot, a Telekomot említi: nem próbálnak „zöld márkának” tűnni, hanem arról kommunikálnak, ami valóban hozzájuk kapcsolódik: a digitalizációról. És nemcsak a szórakoztatás oldalával foglalkoznak, hanem azzal is, hogy segítheti a technológia az emberek fejlődését. Oltai Kata arról beszélt többek közt, hogy gyakran keresik meg cégek együttműködési szándékukkal, de ő mindig tisztázza, hogy milyen alapon tud közös munkát képviselni. Tapasztalata szerint a vállalatokból hiányzik a radikalizmus: a cégek a politikai és társadalmi légkör miatt óvatosak. Pedig a társadalom nyitottabb lenne, mint gondolnánk: „Az utcán leszólítanak 16 és 70 közötti nők, akik tudják, mit képviselek” - mondja, és hozzáteszi, ez az attitűd beleférne a márkák kommunikációjába is, mégis hiányzik. A beszélgetésben az is világossá válik: ha több márka vállalna hitelesen ügyeket, amik saját működésükből fakadnak, azzal nemcsak a társadalmi tudatosság nőhetne, hanem a közgondolkodás is fejlődne. A márkák képesek lennének „búvópatakként” terjeszteni olyan eszméket, amelyek jobbá tehetik a világot. (A felvétel 2025. szeptember 15-én készült.) Stúdióvendégek: - Oltai Kata művészettörténész - Szabó Béla, a Magyar Telekom márka- és kommunikációs igazgatója Az epizód műsorvezetője: - Nagy Bálint, a Nemzetközi Üzleti Főiskola (IBS) marketing tanszékvezetője A Reklamátor podcast készítői: - Koncepció: Novák Péter (MRSZ, elnök), Szigeti Péter (média és kommunikációs szakember) - Tartalom: Fülöp Szilvia (MRSZ, főtitkár), Gulyás János (kommunikációs szakember / MRSZ), Mérő Ádám (Coca-Cola / MRSZ), Novák Péter (MRSZ), Szabó Béla (Magyar Telekom / MRSZ), Szigeti Péter (média és kommunikációs szakember) - Producerek: Novák Péter (MRSZ, elnök), Fülöp Szilvia (MRSZ, főtitkár) - Szerkesztő: Molnár Kinga - Stúdiómunka és vágás (Atmedia - Atalon Stúdió): Kelemen Dániel, Kocziszky Attila, Kovács András, Mayer Aida - Arculat, animáció: Pőcze Balázs (Mito / MRSZ), Juhász Péter, Radnics Annamária - Kommunikáció: Fülöp Szilvia (MRSZ)